Jdi na obsah Jdi na menu
 


Nežádoucí Účinky

1. 6. 2011

Ve velkých dávkách vede k pocitu podráždění, neklidu, nespavosti, ztrátě energie, popřípadě i křečím. Může také ovlivňovat účinek některých léků například proti epilepsii.

§  Žaludek

Nápoje obsahující kofein dráždí žaludek. To mají na svědomí především různé další přídavné látky, kterými jsou tyto nápoje obohacovány. Samotný kofein způsobuje zužování cév, to může být příčinou horšího trávení. Vysoké dávky kofeinu mohou dokonce vyvolat zvracení.

Nápoje obsahující kofein stimulují žaludek k větší produkci kyseliny chlorovodíkové, což může vést k překyselení žaludku. Vedle pálení žáhy se přitom mohou zhoršit i problémy s žaludečními a dvanácterníkovými vředy.

§  Pálení žáhy

U některých lidí bylo zjištěno, že kofein u nich uvolnil svěrač v dolní části jícnu a tím umožnil, aby se určité části obsahu dostali ze žaludku zpět do jícnu = „pálení žáhy“. Samotný kofein nijak neovlivňuje svalstvo svěračů, ale některé další látky, které kofein obsahuje, způsobuje pálení žáhy.

§  Srdce

U kofeinu bylo zjištěno, že v jistých případech způsobuje nepravidelný srdeční rytmus (srdeční arytmii). Lidé, kteří trpí nějakou srdeční poruchou, by se měli kofeinu vyhýbat úplně. Také zvyšuje riziko onemocnění srdce. Zvyšuje riziko výskytu onemocnění srdce u osob, jejichž průměrná denní spotřeba přesahuje pět šálků kávy. Kvůli zvýšené srdeční aktivitě může kofein v krajním případě přivodit infarkt nebo problémy s ledvinami.

§  Krevní Tlak

Některé studie uvádí, že kofein přechodně zvyšuje krevní tlak, dokud se na něj v organismu nevytvoří tolerance, potom se krevní tlak vrací k výchozím hodnotám. Bylo zjištěno, že tento jev ustupuje u zdravých lidí po třech dnech pravidelné konzumace kávy (3 šálky denně). U lidí s hypertenzí (vysokým krevním tlakem) tlak nekolísá již po dvou dnech.

§  Kosti

Kofein se také může z části podílet na zvýšení rizika vzniku osteoporózy (řídnutí kostí). Kofein ovlivňuje metabolismus vápníku v těle - zvyšuje jeho vylučování, proto by každý, kdo pije alespoň dvě kávy denně, měl také vypít sklenici mléka nebo sníst jogurt pro doplnění vápníku.

§  Těhotenství

Při konzumaci většího množství než 300mg denně ( 3-5 šálků kávy), se mohou vyskytovat komplikace v podobě potratu, předčasného porodu nebo opožděného růstu plodu. Ženám, které se pokoušely otěhotnět, trvalo otěhotnění při příjmu kofeinu vyšším než 300 mg denně déle, než těm, které konzumovaly množství menší. Při kojení je kofein obsažen v mateřském mléku. Dítě pak může být podrážděné a může trpět nespavostí. Kofein navíc snižuje obsah železa v mateřském mléce, které je pro vývoj dítěte velmi nezbytné.

§  Ledviny

Kofein je diuretikum – to znamená, že dráždí ledviny k většímu vylučování moče. Proto je se doporučuje kávu nebo jakýkoliv jiný nápoj obsahující kofein doplnit sklenicí dalších tekutin, nejlépe čisté vody. Některé studie naznačují, že nadměrná konzumace kofeinu by mohla být zodpovědná za rakovinu ledvin, močového měchýře, prsu, tlustého střeva, slinivky břišní a vaječníků.

§  Vliv na dětský organismus

U dětí je obecně známo, že by neměli cokoliv, co obsahuje kofein konzumovat. Při příjmu 125 mg kofeinu se u dětí, které váží okolo 50 kg, může projevit nesoustředěnost a nervozita. U menších dětí stačí mnohem nižší dávka kofeinu. Malé děti sice kávu nepiji ale, zato rozhodně neodmítnou nápoje typu Coca-Cola a další, které pro ně nejsou stejnak jako káva vhodné.

§  Vliv na spánek

Studie, při kterých byl studován dopad kofeinu na spánek prokázal, že jeden silný šálek kávy vypitý 30-60 minut před spánkem může způsobit nervozitu a je těžší usnout a tyto osoby pak po celou dobu spánku mají tzv. „lehký spánek“. Ovlivněna je i kvalita spánku, která je samozřejmě po užití kofeinu nižší.

Ale to neznamená, že toto pravidlo platí u každé osoby. Spánek je ovlivněn i tím zdali osoba užívá kofein příležitostně, často anebo vůbec. Ti, co nejsou na kofein zvyklí, měli podle studie zhoršené usínání. Častí uživatelé kofeinu mohou také trpět přerušovaným spánkem. Spí většinou v kratších intervalech. Pokud užíváte kofein a máte problémy se spánkem, asi byste měli začít snižovat denní příjem kofeinu.  

 
 

 


Archiv

Kalendář
<< říjen / 2017 >>


Statistiky

Online: 1
Celkem: 47664
Měsíc: 823
Den: 26

 
 

 

Z DALŠÍCH WEBŮ

REKLAMA